REFLEXIONS DEL LLIBRE: TOT PENSANT


Des de les primeres edats, un dels nostres objectius en l’activitat docent s’ha de vesar en ajudar al nen a desenvolupar diverses habilitats que el conduiran cap a nous coneixements. Una de les tipologies d’habilitats que ha de potenciar el docent cap als seus alumnes són les habilitats de pensament, aquestes consisteixen en: habilitats de recerca, habilitats de conceptualització, habilitats de raonament i habilitats de traducció. Aquestes habilitats tindran un lligam molt directa amb les habilitats del llenguatge, és a dir: llegir, escriure, parlar i escoltar. Per desenvolupar les diferents habilitats caldrà fomentar experiències variades a partir de diferents activitats com ara: el joc, els contes, l’art, etcètera
Un dels aspectes més importants que el docent ha de treballar a l’aula són els diferents llenguatges, en especial cal que ajudi a l'alumne ha d'adquirir i perfeccionar el llenguatge verbal, per tal de potenciar i afavorir les diferents capacitats i això el conduirà a relacionar-se i comunicar-se amb els altres, a l’hora li permetrà poc a poc anar-se introduint d’una manera més autònoma al món que l’envolta i anirà descobrint la seva pròpia identitat i la dels altres.
Com podríem dur a terme aquestes activitats dins de la nostra aula?

En primer lloc dividiríem la classe en diferents racons:

Jocs: tindríem un espai a l’aula destinat al racó del joc simbòlic, on hi ubicaríem una cuineta, un supermercat, una perruqueria, una farmàcia, etcètera.
Una zona didàctica, amb trencaclosques, peces de construcció, materials reciclats per a dur a terme certes edificacions ...

Contes: destinaríem una zona de l’aula pels contes. Seria un espai tranquil i relaxat que aconseguiríem a partir d’un mobiliari pràctic, còmode i a l’abast dels nens. Els nens lliurement podrien consultar els contes i d’altres vegades, la mestra també els n’hi podria explicar.

Art: el racó per dibuixar i pintar amb diferents materials com per exemple: pintures, ceres, colors i retoladors.
El racó de l'artista, on el nen lliurement podria fer construccions a partir de diferents materials reciclats que haurien portat prèviament de casa.
I per acabar aquest comentari voldria citar una frase que trobem entre les pàgines d'aquest llibre i que m'ha cridat especialment l'atenció que diu: "L'hàbit és una manera de ser adquirida, que dóna poder al voler" (P.Ricoeur. Tot Pensant. p. 30)


BIBLIOGRAFIA: PUIG I. 2000 Tot pensant. Recursos per a l´educacio infantil. Eumo. Universitat de Girona. Grup IREF.