"CONTAR" Gabriela Mistral

ARTICLE DE LA REVISTA DE PEDAGOGIA, Madrid, març 1929
CONTAR per Gabriela Mistral

Amb aquest article, la prestigiosa escriptora xilena, Gabriela Mistral, ens vol fer una aproximació més cap al món de la literatura. Cal dir que no ha estat un article fàcil de llegir ja que està escrit en temps remots i amb la qual cosa, aquest llenguatge ha quedat una mica obsolet. Tot i això, les idees que ens vol donar a conèixer l'autora són diverses:

- El professor ha de mimar als seus alumnes i transmetre'ls els nous coneixements, situant-los on corresponen. És a dir, primer haurà de saber el punt de partida dels infants i després relacionar la nova informació que els vol transmetre amb els coneixements que ja tenen adquirits. Aquesta informació ha de ser facilitada d'una manera senzilla, a l'abast del nen i que d'alguna manera o altra, sigui motivadora i capti l'atenció dels seus alumnes amb naturalitat, ajudant-se de diferents recursos com per exemple: imatges, jocs, ...

- Els nens, en les primeres edats, són com esponges, és a dir que són capaços d'assimilar qualsevol cosa, sempre i quan la persona que ho expliqui sàpiga arribar al nen. Per a això, haurà de crear un vincle entre el que vol narrar i els interessos dels nens, aquest vincle es donarà quan:
a) El narrador sigui capaç d'usar un vocabulari adequat a l'edat dels nens (hi ha la opció d'introduir alguna paraula nova i esbrinar el seu significat a partir del context).
b) Module la veu en funció del que està explicant, no pot donar-se la monotonia.
c) Ha de mostrar certa seguretat i creure's el que està comptant.
d) Adequar al temps.
i) Mostrar una actitud positiva davant de l'oient.
f) Tenir confiança en si mateix
Amb totes aquestes actituds, el narrador aconseguirà el seu objectiu, centrar l'atenció dels nens.

- No s'aprèn a explicar contes per saber més o menys en una matèria específica, sinó que sobretot han de mostrar certes aptituds com la tendresa, la imaginació, la humanitat, les ganes de lliurar-se al públic d'una manera receptiva, ... Amb aquest conjunt d'afinitats, els mestres d'infantil aconseguirem atraure als nostres alumnes i els garantirem una bona educació.

- Tota narració ha de tenir una mica de màgia i fantasia per arribar al nen.

- No podem abordar massa informació irrellevant a les narracions ja que sinó perdrem l'interès dels nostres oients.

- Com a conclusió i moralitat d'aquest article, podem deduir que un bon professor no és aquell que sigui molt savi i que es cregui que ho sap tot, sinó aquell que expressa els seus propis coneixements d'una manera natural i, que sobretot sàpiga arribar als nens d'una manera humana i propera, sense voler anar més enllà.